Er zijn veel rare snavels in de vogelwereld, maar die van de flamingo maakt goede kans de wedstrijd te winnen. Er zit een bijna haakse hoek in, en hij werkt alleen als de vogel zijn kop ondersteboven houdt en de bovensnavel aan de bodem houdt. In de bovensnavel zit een zeef waarmee hij kreeftjes en andere diertjes uit het water filtert, die hij dan met z’n tong naar binnen likt. Inderdaad, zo doen walvissen het ook. Daarbij heeft hij onwaarschijnlijk lange en dunne poten, en om bij het water te komen moet-ie dan weer een heel lange nek hebben. Lekker handig.
De carotenoïden uit de kreeftjes geven de veren hun rose kleur. Hun snavel is feitelijk gespecialiseerd op kreeftjes en garnalen in zoute en brakke wateren in de tropen en subtropen. Daar komen dan ook kolonies van vele duizenden vogels voor.
Er zijn in totaal zes soorten, vier in Zuid- en Midden-Amerika en twee in Zuid-Europa, Afrika en West-Azië. De meest noordelijke broedplaats ter wereld is het Zwillbrocker Venn bij Groenlo. Daar streken in 1982 Chileense flamingo’s neer, ontsnapt uit gevangenschap. In 1993 voegden zich bij deze groep vogels van de Europese soort, de rose flamingo. Sindsdien broeden er zo’n 20-40 vogels van beide soorten, en één Caraïbische flamingo. Ze voeden zich met plankton dat daar overvloedig aanwezig is vanwege de mest van de grote kolonie kokmeeuwen. Buiten de broedtijd zwerft de groep rond, vooral langs het Veluwemeer, en overwintert in het Volkerak. Een enkele keer doen ze daarbij ook de IJsseluiterwaarden aan.
Nu we alles weten over de vogel, ook wat meer informatie over de boot. De materiaalcommissie stelt voor de Flamingo.
De Flamingo is in 2011 nieuw aangeschaft bij botenbouwer Wiersma. Het is een populaire boot. Sinds maart 2014, start e-Captain reserveringen, is deze C4 363 keer afgeschreven. Het overgrote deel door ploeg Peggy. Ze waren goed voor ruim 120 afschrijvingen.
De boot wordt ook regelmatig gebruikt voor instructie Kanaalgestuurd. En natuurlijk mag ze altijd mee met de diverse toertochten waarbij we onze eigen boten gebruiken. Tijdens de RIJM 2015 lag de Flamingo helaas voor een grote reparatie op de kant.
Voor Ploeg Peggy is de 'Flamingo' liefde op het eerste gezicht. Lees hieronder hun verhaal.
"Als je regelmatig in dezelfde boot roeit dan bouw je een band op. Je kent de mogelijkheden, de gewenste afstelling en ideale bezetting. De Flamingo, is 'onze boot'. Als Ploeg Peggy hebben wij de boot geadopteerd en zijn er erg zuinig op. De Flamingo wordt dan ook door ons vertroeteld. Regelmatig gepoetst en na iedere roeitocht worden de slidings schoongemaakt. Wat we hiervoor terug krijgen is heel veel roeiplezier. Onze tochten op de IJssel, naar Nunspeet, Gat van Stam en Gat van Gorssel, naar strandje 933 om te zwemmen en visjes roken, de Flamingo is voor ons een ideale boot. Maar ook hebben wij al veel 'IJssel-gestuurden' opgeleid. Ook nu weer hebben wij drie kandidaten die worden opgeleid. Tot slot een advies aan alle Isalanen: adopteer ook een boot; af en toe poetsen en de staat van onderhoud goed bijhouden. Je krijgt er veel voor terug...
En tot slot, het wordt weer mooi weer, ga je naar een strandje om te zwemmen? Altijd de boot tillen en NOOIT het zand in roeien, leg de boot ver genoeg uit 'de branding', want als er een vrachtschip langskomt, moet de boot droog blijven liggen."
Nieuwsbrief mei 2015:
Flamingo
We hebben helaas moeten constateren dat de Flamingo een tweetal huidbeschadigingen heeft. Die zijn dermate ernstig dat er mee doorroeien grote gevolgen voor de boot heeft. De boot is derhalve uit de vaart genomen en gaat vrijdag 15 mei naar Wiersma in Heerenveen. De reparatietijd is circa 3 weken.
De boot heeft een harde buitenkant, de gelcoat en een flexibele kevlarmat aan de binnenkant. Die zitten aan elkaar gelijmd. De gelcoat zorgt dus voor de stijfheid van de binnenmat. Deze gelcoat is ter hoogte van de stuurplaats beschadigd. Het gaat om twee deuken en inmiddels heel veel haarscheurtjes. Als we ermee door blijven roeien worden die plekken veel groter en is dat bijna niet meer te repareren.
Naar de oorzaak zijn we aan het gissen. Wij denken dat bij het scheef uit het water halen het beschadigde gedeelte het vlot heeft geraakt of tijdens het draaien tegen een schraag is gebotst. Maar dit laatste lijkt ons niet echt aannemelijk. Maar toch we hadden in deze boot eenn sliding waarbij de buitenkant naar buiten was gebogen. Ook dit moet met behoorlijk geweld zijn gebeurd.
Kortom: toch meer aandacht en voorzichtigheid bij het tillen van het materiaal bij het in en uit het water halen!