Nu we alles weten over de vogel, ook wat meer informatie over de boot. De materiaalcommissie stelt voor: de Pekingeend.
Lang geleden, vorige eeuw, bezat Isala drie gladde tweeën. Te weten: de Kluut, de Reiger en de Scholekster. Afkomstig uit het voormalige Oost-Duitsland en uitermate geschikt voor de zwaardere roeiers. Maar de lichtere roeiers wilden natuurlijk ook graag. In 2001 was het zover. De firma Waterline kon een geschikte boot leveren. De eerste boot binnen onze vloot van de Chinese fabrikant Lianglin. Het was een topboot in haar klasse. Betaalbaar, 7000 gulden, omdat ze een demoboot was geweest. Onze eerste boot met vleugelriggers. Weliswaar naar ons idee nu nogal lomp uitgevoerd maar voor toen was het super.
De Pekingeend is meegenomen door Kees Jan de Louw en Bob Tempelman op de Bosbaan uitgetest, jawel! Besloten werd de boorden te laten versterken. Peter Klomp van Waterline heeft zich hierover ontfermd. Er zijn door de dames veel wedstrijden in gevaren. Uiteraard is ze vaker opnieuw geverfd, de rigger is weleens gerepareerd. Toendertijd nog een hele klus want wie kon er aluminium lassen? Dankzij haar redelijk lichte maar toch sterke constructie bleef de old red lady heel toen haar boeg in volle vaart werd geparkeerd tussen de palen van een dukdalf.
Het is onze enige gladde twee waarvoor geen wedstrijddispensatie vereist is. Hierdoor kunnen alle leden met het kanaalskiff vaarbewijs haar afschrijven. Ze ligt dan ook zeer regelmatig in het water.
|