Waarschijnlijk heb je geen beeld bij deze vogel. Plevier?? Zal wel een watervogel zijn, anders noemden we er geen boot naar. Maar verder? Toch is er één soort van de plevierenfamilie die iedereen kent: de kievit.
Plevieren zijn waadvogels met een kort snaveltje, grote ogen en vaak een levendige zwart-witte tekening. Er zijn wereldwijd vele tientallen soorten, van de toendra tot de steppe, in venen en aan kusten. Acht soorten doen Nederland aan; zes daarvan zie je vooral aan de kust, broedend of als trekvogel. Dan houden we er in het binnenland twee over: de kievit en … de kleine plevier. Ton heeft van de laatste een tekening gemaakt. Een dapper ventje, maatje mus, met een zwart-wit koppie en een geel oog.
Van oorsprong broedt hij (en zij) op zandbanken in de rivier. Dat is een onzeker en zwervend bestaan; niet alleen kan je nest zomaar wegspoelen, maar na een hoogwater kan je hele zandbank verdwenen of verlegd zijn. Of, als-ie blijft liggen, is-ie binnen een paar jaar begroeid. Ze zijn dus gewend ieder jaar opnieuw een plekje te zoeken en kunnen zomaar opduiken bij een zandwinning of een bouwterrein. Want zandbanken in een rivier, nee, daar hebben we Rijkswaterstaat voor in de plaats gekregen.
En de naam plevier? Komt van pluvialis, 'bij regen horend'. Als je plevieren hoort, gaat het regenen. Dat geldt dan voor de in de herfst doortrekkende goud- en zilverplevieren, die een melancholiek fluitgeluid maken. In het Duits heten ze dan ook Regenpfeiffer.
(Tekst Willem Drok en illustratie Ton de Haas)
Nu we alles weten over de vogel, ook wat meer informatie over de boot. De materiaalcommissie stelt voor: De Plevier
De Plevier is een skiff, geleverd door roeiwerf Wiersma maar gemaakt in China door WinTech racing. Daarmee komt ze van dezelfde botenbouwer als de Visdief, Stern en Stormvogel. De boot is ontworpen voor een roeigewicht van 85 tot 105 kg. De gewichtige roeiers onder ons zullen wel dispensatie aan moeten vragen (bij de wedstrijdcommissaris) om de boot af te mogen schrijven. Verder is de Plevier met haar 8.12 meter de langste skiff in onze vloot.
Ze is net als de Visdief een boot uit de Clubracerlijn en is daarmee niet zo licht en stijf als de volbloed wedstrijdboten van WinTech. De Clubracer-skiffs zijn weliswaar iets zwaarder (ca. 3,5 kg) en robuuster dan de echte wedstrijdboten, maar hebben wel dezelfde rompvorm als de lichtere boten. Een skiff uit de Clubracerlijn kost ca €3200,-, een International zou ca €5000,- kosten en dan heb je nog een Medallistlijn, die gaat voor ca. €6000,- de fabriek uit. Wat nog goedkoop is vergeleken met een vergelijkbare Filippi, die tussen de €8500,- en €9500,- kost. We hebben dus voor een leuke prijs een prima wedstrijdskiff in bezit gekregen. De Stern (2x) en Stormvogel (4*) zijn overigen wel lichtere wedstrijdboten uit de Internationallijn, die met een minimaal gewicht en grotere stijfheid gebouwd worden.
Waarschijnlijk is het de meesten niet ontgaan dat de Plevier kort na de doop al weer uit de vaart is genomen. Er zijn namelijk wat twijfels over de stevigheid van het gedeelte van de huid dat onder het emplacement zit. Om zeker te zijn dat we geen maandagmorgen-model hebben gekocht, is de skiff terug naar Wiersma voor beoordeling. Alex Wiersma geeft aan dat de huid inderdaad slap lijkt, maar dat dit voor het formaat romp en bouwwijze normaal kan zijn. Helaas heeft hij op dit moment geen vergelijkbare boot om dit te verifiëren. Die heeft hij inmiddels wel besteld. Het vervolg is afhankelijk van zijn beraad met WinTech en de vergelijking met de andere boot. We wachten dus nog even af. Tot die tijd zal de Plevier met een extra schot ter versteviging terugkomen en in de vaart worden genomen.
Specificaties
Bouwer: WinTech Racing
Type: HW 1x
Lengte: 8,12 meter
Breedte: 46 centimeter
Holte: 27 centimeter
Gewicht: 17,6 kg
Snelheid: afhankelijk van de roeier en diens inspanningen.